2 - Confiram este antigo texto escrito por Samuel P. Tregelles sobre algumas variantes de importância dogmática encontradas nos manuscritos bíblicos.
3 - Um interessante argumento sobre a data e autoria dos evangelhos de João e Tomé podem ser vistos no blog do NT Gateway. O argumento se apóia justamente na necessidade do autor destes dois textos de buscar apresentar autoridade formal a partir de dentro do próprio evangelho - estabelecendo uma ligação direta entre aquele que escreve e a autoridade apostólica. Enquanto nos evangelhos mais antigos, tal necessidade não se observa, em um segundo momento - tal apresentação se apresentaria através da necessidade do estabelecimento de um link de legitimidade:
The more blatant signs, though, of the relative lateness of John and Thomas lie in their attempts at authorial self-representation. Where earlier Gospels like Mark and Matthew are anonymous and avoid attempting to project an authorial presence to lend authority to their work, the author of the Fourth Gospel makes claims to have been present, most notably in 19.35 and of course 21.24, “This is the disciple who testifies to these things and wrote them down (καὶ ὁ γράψας ταῦτα). We know that his testimony is true,” similar in style and literary function to the Incipit of Thomas, “These are the secret sayings which the living Jesus spoke and which Didymos Judas Thomas wrote down.” In both, the authorial self-representation legitimizes the message of the book in a way absent from the earlier Gospels but found explicitly in later texts like the Apocryphon of James. John’s claim enables the author to establish his Gospel’s authority – he knows that the things he reports are true because he was there. In Thomas, there is a further step: the author was present and, moreover, he was privy not just to the public teaching but also the secret teachings (Incipit, Thomas 13).
4 - Um voto de confiança - e uma sincera esperança [nesta virada de página na história] - no princípio de que - SIM, NÓS PODEMOS! Yes, we can! Brilhante jogada de marketing, porém - sincera verdade - Yes, we can!
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